پژوهش در آموزش

دانشکده حکمرانی

بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد طی سالهای 1771 الی 1788

مقدمه: یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی دانشگاه ها، ارزشیابی مداوم وضعیت تحصیلی دانشجویان در دوره های مختلف است .از آنجا که هر گونه تغییر در برنامه ریزی ,مدیریت وعمل جهت بهبود کیفیت نیاز به ارزیابی وضعیت موجود دارد این پژوهش با هدف بررسی روند تحصیلی کلیه دانشجویان فارغ التحصیل این دانشکده از بدو تاسیس تا سال 1788طراحی وانجام گردید.
روش کار: این مطالعه توصیفی –تحلیلی در سال 1786-60 17در دانشگاه شاهد با استفاده از چک لیست تهیه شده براساس اهداف طراحی واجرا گردیده است .جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد بوده اند که از سال 1771 وارد این دانشگاه شده وتا پایان اسفند 1788 فارغ التحصیل شده اند.اطالعات دموگرافیک وسابفه ی تحصیلی دانشجویان با مراجعه به آموزش وبررسی پرونده های دانشجویان تکمیل شده است. پس ازکد گذاری و ورود اطالعات به کامپیوتر در برنامه spss آنالیزهای مربوطه انجام گرفته و ازآمارتوصیفی)فراوانی ،میانگین وانحراف معیار( و تحلیلی )آنالیز واریانس ،تی مستقل، همبستگی پیرسون (برای رسیدن به اهداف تعیین شده استفاده گردیده است.

نتایج: از نظر سهمیه قبولی در طی این 10 سال 69 درصد دانشجویان ورودی سهمیه شاهد داشته اند و 56درصد سهمیه آزاد بوده اند. از نظر معدل ورودی میانگین کل معدل دانشجویان 76/5 ± 89/15 بوده است کمترین میانگین ورودی مربوط به سال 1775 وبیشترین میانگین مربوط به سال 1776 بوده است. با انجام آنالیز تحلیلی همبستگی مثبت بین معدل دیپلم ومیانگین نمرات علوم پایه ,کار آموزی وکارورزی مشاهده گردید. همچنین همبستگی معکوس بین معدل دیپلم وتعداد مشروطی در دوره دانشجویی مشاهده شد. با انجام آزمون tمستقل مشاهده گردید که بین معدل دیپلم ,علوم پایه ,کار آموزی وکارورزی دختران وپسران تفاوت معنادار وجوددارد ودر همه ی این موارد نمرات دختران باالتربوده است.این تفاوت در مورد دفعات مشروطی در دوران تحصیلی نیز مشاهده گردید وپسران دفعات مشروطی بیشتری داشتند. بیشترین دروس مردودی در دوره علوم پایه به ترتیب شامل آناتومی سروگردن 5/17 درصد ,آناتومی تنه 7/6 درصد ,تغذیه 6درصد ,بیوشیمی 5/7 درصد وبافت نظری وفیزیولوژی هریک 7/9 درصد بوده است .در دوره فیزیوپاتولوژی 7/65 درصد دانشجویان اصال مردودی نداشته اند. فارماکولوژی با 6/7 درصد بیشترین مردودی را داشته است .فیزیوپاتولوژی ریه وروماتولوژی هریک 5/1 درصد وفیزیو پاتولوژی غدد با 5/1درصد وبقیه مقادیر کمتری داشته اند.در دوره کار ورزی 7/88 درصد اصال مردودی نداشته اند روانپزشکی با 1/5 درصد, داخلی وبهداشت با 5/1درصد ردیف های بعدی را داشته اند وبقیه مقادیر کمتری داشته اند.
نتیجه گیری: موسسات بر حسب نیاز باید به بررسی وضعیت روند تحصیلی خود بپردازند واصالحات الزم را در آن انجام داده وبموقع اثر اصالحات را پایش نمایند.توجه بیشتر به دانشجویانی که با سابفه ضعیف وارد می شوند ویا در سال های اول مردودی یا مشروطی در دروس دارند امری ضروری می باشد.

واژه های کلیدی: دانشجویان پزشکی,روند تحصیلی,دانشگاه شاهد

دسترسی به طرح از طریق دفتر توسعه اموزش دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد میسر می باشد.